خانه دیابت ایران|Diabethome.com

دیابت بارداری (بخش دوم درمان دیابت بارداری و رژیم غذایی مناسب)

0 2,375

در این بخش به درمان دیابت بارداری ، رژیم غذایی مناسب و افزایش سن ازدواج سبب بروز دیابت بارداری می پردازیم.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری به شدت بیماری بستگی دارد . بیمار باید قند خون خود را با استفاده از دستگاه های خانگی کنترل قند خون ، کنترل نماید. رژیم غذایی برنامه ریزی شده می تواند کمک کننده باشد.

در رژیم غذایی ، باید تعادل درستی میان پروتئین ، چربی و کربوهیدرات وجود داشته باشد در عین  حال که باید ویتامین ها ، مواد معدنی و کالری لازم نیز تأمین شود. از مصرف مواد شیرین باید پرهیز کرد و یا مصرف آن ها را به حداقل رساند.

رعایت رژیم غذایی ممکن است در ابتدا کمی دشوار باشد ولی اگر به آن عادت کنید دیگر چندان سخت نخواهد بود. همچنین مادر نباید خود را در بند رژیم غذایی خاص یا محدود کننده بداند.

اصول حاکم بر رژیم غذایی دیابتی برای همه افراد مفید است. بنابراین اگر دیگر اعضای خانواده هم این رژیم غذایی را رعایت کنن فرصتی فراهم شده است تا همه از یک تغیه سالم تر بهره مند شوند.

مطالعات نشان می دهد که ورزش سبک نیز با کمک به بهبود توانایی بدن در سوزاندم گلوکز ، سبب کاهش قند خون می شود. 30 دقیقه فعالیت هوازی نظیر پیاده روی شنا در روز  ، برای بسیار از زنان مبتلا به دیابت بارداری سودمند است.

البته ورزش شدید برای همه توصیه نمی شود ! بنابراین برای آگاهی از میزان فعالیت ورزشی مناسب و مفید بهتر است با پزشک خود مشورت نمائید.

در صورتی که با کمک رژیم غذایی و ورزش قند خون شما کنترل نشود پزشک ممکن است تنسولین تزریقی نیز تجویز نماید. حدود 15 درصد زنان مبتلا به دیابت بارداری به انسولین نیاز پیدا می کنند.

اخیراً برخی پزشکان بجای انسولین ، داروهای خوراکی نظیر قرص های گلی بن کلامید یا متفورمین تجویز می کنند ولی هنوز در مورد مؤثر و بی عارضه بودن این داروها تردید هایی وجود دارد!

 

رژیم غذایی مناسب دیابت بارداری

رژیم غذایی صحیح در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامت و تغذیه صحیح مادر است.

یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداریتقریباً مشابه رژیم های مناسب براب افراد دیگر دیابت ( نوع 1 و یا نوع 2 ) می باشد.

به عبارت دیگر یک رژیم مناسب برای دیابت بارداری نیز شامل مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب ، پر نمک . یا حاوی شکر است.

 

رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری شامل مصرف طبف متنوعی از غذاهای سالم حاوی مقادیر کافی از تمام گروه های غذایی ( اعم از : غلات ، سبزیجات ، میوه ها ، لبنیات ، پروتئین و چربی های سالم ) می باشد.

گنجاندن اقلام فیبر دار در رژیم غذایی دیابت بارداری مفید است و توصیه می شود بجای منابع کربوهیدرات ساده ، انواع غلات سبوس دار مصرف شود.

اخیرا برخی پژوهشگران دریافته اند که زنان مبتلا به دیابت بارداری با مصرف وعده های غذایی بر پایه غذاهای نمایه گلیسیمی پایین ( غذاهای حاوی فیبر و سبوس دار ) ، می توانند قند خون بعد از غذاهی خود را کاهش دهند.

رژیم نمایه گلیسیمی پایین شامل غلات سبوس دار  ، سبزیجات و بسیاری از میوه جات حاوی فیبر فراوان می باشد که قند موجود در این اقلام به آهستگی جذب و مورد استفاده قرار می گیرد.

البته دوران بارداری ، دوران خاصی است و رژیم غذایی صحیح در این دوران از اهمین به سزایی برخوردار است زیرا رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامت و تغذیه مناسب مادر اوست.

لذا یک مادر بردار که دچار دیابت بارداری شده است باید حتما تحت نظر یک کارشناس تغذیه ، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی نماید.

رژیم غذایی او باید حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو جنید باشد و به موازات آن ، به کنترل دیابت بارداری اش نیز کمک نماید.

همچنین در صورت نیاز به مصرف انسولین در دوران بارداری ،  یک کارشناس تغذیه آگاه به دیابت می تواند تطابق های لازم  بین دوز انسولین مصرفی با رژیم غذایی خانم باردار را ایجاد نماید و نکات غذایی مرتبط را فرد دیابتی را به وی آموزش می دهد.

در خاتمه باید متذکر شد که معمولا قند خود در دیابت بارداری در بیش از 50 درصد موارد بعد از زایمان به حالت طبیعی باز مگردد.

اما مادرانی که پیشینه عارضه دیابت بارداری داشته اندبیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عارضه دیابت نوع 2 در آینده هستند ( گاه تا 40 درصد ایشان مبتلا به دیابت نوع 2 می شوند )

به همین دلیل 4 تا 6 هفته بعد از زایمان و تا 10 سال ، به وسیله آزمایش ها و اندازه گیری های دوره ای باید تحت نظر و مراقبت های پزشک خود  باشند.

بنابراین باید همچنان از تغذیه مناسب و فعالیت های جسمی کافی برخوردار بمانند.

 

در بخشی از خبر ، خبرگزاری ایرنا در گفتگو با دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران :

  افزایش سن ازدواج سبب بروز دیابت بارداری می شود.

« میزان شیوع دیابت بارداری در ایران و جهان »

فرمودند:  طبق آمارهای جهانی میزان شیوع دیابت بارداری در جهان 14 درصد است و بیش از 16 درصد زنان باردار دارای افزایش قندخون هستند.

وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد شیوع دیابت بارداری در ایران گفت: طبق آمارهای تخمینی، میزان شیوع دیابت بارداری در ایران حدود 4.5 تا 20 درصد در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است.

«علت افزایش دیابت بارداری در ایران »

دکتر رجب در مورد علل و عوامل بالا بودن میزان شیوع دیابت بارداری در ایران نسبت به میزان جهانی آن توضیح داد: در سال های اخیر در ایران سن ازدواج و به تبع آن سن بارداری افزایش یافته است و این مساله یکی از عوامل اصلی در افزایش دیابت بارداری در کشور به شمار می رود.

وی گفت: به طور کلی افزایش سن ازدواج و به تبع آن افزایش سن بارداری، افزایش وزن به دلیل تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت های جسمی از جمله علل افزایش دیابت بارداری به شمار می رود که این مسایل در همه کشورهای دنیا وجود دارد.

رجب افزود: در سایر کشورهای دنیا روند ابتلا به دیابت به ویژه دیابت بارداری کنترل شده است و همین مساله سبب شده که به تدریج میزان ابتلا کاهش یابد اما در کشور ما از آنجایی که روند ابتلا به این بیماری کنترل نشده است، سرعت ابتلا به آن افزایش و شیوع بیشتری یافته است.

 

منبع نوشته : خانم دکتر پریا شهمیر نوری-دانشجوی پزشکی  دانشگاه آزاد اسلامی – فصل نامه علمی پیام دیابت – انجمن دیابت ایران-http://ids.org.ir

و http://www.irna.ir/fa/News/82006274/

 

منبع محقق : امین جمشیدی – Http://Diabethome.com

کپی از مقاله ترجمه شده با ذکر منبع ترجمه مجاز می باشد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.