خانه دیابت ایران|Diabethome.com

مدیریت سبک زندگی برای بیماران دیابتی

0 6,121

مدیریت سبک زندگی ((lifestyle management جنبه ای اساسی از درمان دیابت است و شامل آموزش مدیریت شخصی دیابت (DSME) ، حمایت مدیریت شخصی دیابت (DSMS)، تغذیه درمانی، فعالیت بدنی، توصیه به ترک دخانیات و درمان روانی- اجتماعی می شود.

بیماران و پرستاران آنها باید با همراهی با یکدیگر بر چگونگی بهبود بخشیدن به سبک زندگی از همان آغاز مراقبتهای جامع پزشکی بمنظور رسیدن به درمانی مفید و تقویت راهکارهای آن تمرکز نمایند.

مدیریت سبک زندگی برای بیماران دیابتی

توصیه هایی  برای مدیریت سبک زندگی برای بیماران دیابتی:

1- بر اساس استانداردهای بین المللی مدیریت شخصی دیابت، همه کسانی که دچار این بیماری اند باید در آموزش و یادگیری مدیریت شخصی دیابت مشارکت ورزند به منظور تسهیل دانش، مهارتها و توانایی لازم برای درمان شخصی دیابت و تداوم مهارتها و رفتارهای لازم برای این امر.

2- خود-درمانی موثر و نتایج درمانی بهبود یافته، وضعیت سلامتی، و کیفیت زندگی، اهداف کلیدی آموزش مدیریت شخصی سبک زندگی اند و حمایت و پشتیبانی های لازم باید به صورت مرتب ارزیابی و سنجیده شود.

3- این آموزشها و حمایتها باید بیمار- محور باشند، حرمت او را رعایت و حفظ کنند، و در قبال ترجیحات، نیازها و ارزشهای بیمار مسئول و پاسخگو باشند و به هدایت تصمیمات پزشکی یاری برسانند.

برنامه های DSME و DSMS باعث سهولت در دانش، مهارتها و توان لازم برای خود-درمانی خوشبینانه دیابت می شوند و دربرگیرنده نیازها، اهداف و تجارب شخصی فرد مبتلا به دیابت هستند.

اهداف کلی DSME و DSMS در جهت حمایت از تصمیمگیری، رفتارهای خود-درمانی، حل مسائل و معضلات، و همکاری فعالانه با اعضای تیم درمان است

به منظور بهبود نتایج درمانی، وضع سلامت و کیفیت زندگی به گونه ای که به صرفه و مقرون به هزینه باشد.

DSME و DSMS و استانداردهای رایج کنونی کنترل کننده آنها، مبتنی هستند بر شواهدی حاکی از مزایا و منافعشان. به ویژه آنکه، DSME به افراد دیابتی کمک می کند تا استراتژیهای مدیریت شخصی را تشخیص داده به اجراء برسانند.

DSMSبه آنها یاری می رساند تا این مدیریت شخصی را در طول دوره درمان دیابت شان حفظ نمایند.

تغذیه درمانی دیابت:

برای بسیاری از دیابتی ها مهمترین چالش برنامه درمانی این است که چه چیزی باید بخورند و از خوردن چه چیزی باید پرهیز کنند. هیچ الگو و سرمشق واحدی که به درد همه بخورد وجود ندارد.

تغذیه درمانی نقش قاطعی در مدیریت دیابت دارد و هر فرد دیابتی ای باید به صورتی همیارانه در جهت بسط و پرورش یک برنامه غذایی فردی بکوشد.

همه افراد دیابتی باید یک تغذیه درمانی کلینیکی مخصوص به خود (MNT داشته باشند. این نکته مهم است که هر عضوی از تیم درمانی باید درباره اصول تغذیه درمانی به شناخت دست یابد برای دیابتی هایی از هر نوع و برای انجام برنامه های درمانی شان نقش حمایتگرانه ایفاء کند.

تأکید را باید بر الگوهای سالم غذایی گذاشت، بر غذاهایی با کیفیت بالا و با تمرکزی اندک بر برخی مواد مغذی خاص. رویکردهای رژیم غذایی مدیترانه ای برای توقف تنش های بالا (DASH و رژیمهای گیاه-محور نمونه هایی از الگوهای تغذیه سالم محسوب میشوند.

اهداف تغذیه درمانی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت:

1- برای ترویج و حمایت از الگوهای سالم غذایی جهت رسیدن به یک وزن ایده آل بدنی و حفظ آن، دسترسی به غذاهای سالم، اشتیاق و توان انجام تغییرات رفتاری و …

2- آماده سازی نیازهای غذایی افراد بر اساس ترجیحات شخصی و فرهنگی، رسیدن به فشار خون مناسب، تاخیر اندازی یا ممانعت از وضعیتهای پیچیده و بغرنج دیابتی

3- برای حفظ لذت غذا خوردن و انتخاب غذاها

4- تجهیز فرد به ابزارهای عملی مناسب جهت بسط و توسعه الگوهای سالم غذایی

مدیریت وزن دیابتی:

مدیریت وزن بدن برای افراد چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 امری مهم و حیاتی است. برنامه هایی که در سبک زندگی مداخله می کنند باید به طور مستمر و پیوسته پیگیر رسیدن به کاهش وزن بدن و بهبود علایم و شاخص های کلینیکی و درمانی باشند.

شواهد محکم و منسجمی وجود دارد دال بر اینکه کاهش وزن معتدل و مستمر می تواند پیشگیری کند از پیشرفت حالت پیشا دیابتی(مستعد به دیابت) به دیابت نوع 2، و نیز برای مدیریت دیابت نوع 2 مفید و مناسب است.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که چاق و دارای اضافه وزن هستند کاهش معتدل و ملایم وزن بدن که به معنای کاهش 5درصد از وزن اولیه و حفظ این کاهش وزن می باشد، نشان میدهد که باعث بهبود وضع قند خون می شود و نیاز به درمانهای پایین آورنده ، که گلوکز خون را کاهش می دهد، نباشد

حفظ این کاهش وزن می تواند برای فرد دیابتی چالش ایجاد کند. کاهش وزن ممکن است از طریق برنامهای مدیریت سبک زندگی به دست آید که منتجر به کاهش انرژی 500-750 کیلو کالری در روز گردد.

برای بیماران دیابت نوع 2 که چاق هستند کاهعش 5 درصد وزن لازم است تا منجر به نتایج مفیدی در کنترل قند خون گردد و نیز در وضع فشار خون و کنترل چربی آنها مفید و کاهش وزن 7 درصد به بالا و حفظ آن بسیار ایده آل است.

رژیمهای غذایی به کار رفته در مدیریت سبک زندگی برای کاهش وزن باید تأکید شود بر غلات (مثلا گندم)، گیاهان، میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب، گوشت سبک، خشکبار و … باشد. این رژیم غذایی باید میانی بر وضع سلامتی و ترجیح ها و سلیقه های فرد بیمار مبتلا به دیابت باشد.

منبع ترجمه: محمد زمان جمشیدی – خانه دیابت ایرانhttp://diabethome.com

منبع: DIABETES CARE 2017, 40, PP 34-36 (AMERICAN DIABETES ASSOCIATION)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.