خانه دیابت ایران|Diabethome.com

اطلاعیه سی و دومین سالگرد تاسیس انجمن دیابت ایران گرامی باد!

0 2,110

انجمن دیابت ایران در سال ۱۳۶۹ تاسیس گردید، دوره‌ای که در آن :

– دیابت، «مرض قند» نامیده می‌شد!

-ابتلا به دیابت برابر بود با «هراسی بزرگ و پدیده‌ای مهار نشدنی»!

– به دلیل ناآگاهی عمومی ، اکثر افراد دیابتی از آشکار شدن ابتلای خود به دیابت اجتناب می‌کردند!

-پژوهش‌ها نشان می‌داد که سالانه سه تا چهار بار بستری در بیمارستان، پدیده‌ای عادی برای هر دیابتی بود!

– ابزاری به نام «دستگاه خانگی اندازه‌گیری قندخون» وجود نداشت!

– وسایل و ابزار جانشینی انسولین بسیار ابتدایی بود!

– مستندات آموزشی دیابت کمتر از سه عنوان کتاب بود!

-نه فقط درمان مدرن دیابت ناشناخته بود بلکه «روش تزریقات مکرر» روشی آزاردهنده برای دیابتی تلقی می‌گردید!

– و ……

در سال  ۱۳۶۹، انجمن دیابت ایران با شعار «آموزش، اساس درمان دیابت» رسماً فعالیت‌های خود را آغاز نمود. گفتنی است که تا قبل از تاریخ ذکر شده ، فعالیت‌های آموزشی انجمن در مرکز طبی کودکان تهران برگزار می‌گردید.

  • خوشبختانه می‌توان اعلام نمود که امروزه شاهد نتایج رضایتبخشی در گستره گوناگون دیابت در کشور هستیم. برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی حضوری و مجازی، افزایش تعداد عناوین کتب و مقالات مربوط به دیابت ، پیشرفت و افزایش تنوع ابزارهای کنترل دیابت به رغم برخی کاستی‌ها ، حکایت از بهبود وضع درمان دیابت در کشور دارد. طبق آمارها و تحقیقات موجود بر هیچ کس پوشیده نیست که انجمن دیابت ایران در این پیشرفت بیشترین سهم را داشته است.

امروزه در سطح جهان «پیشگیری از دیابت و عوارض آن» نوعی صرفه‌جویی به شمار می‌رود و «آموزش» راحت‌ترین و بهترین راهکار این پیشگیری است. آموزشی کاربردی که بتوان با تکیه بر ارزشیابی کیفی آن از آمار عده مبتلایان به دیابت و عوارض آن و نیز افزایش هزینه‌های تحمیلی آن کاست . در شرایط کنونی کشورکه حوزه دیابت نیز دچار برخی نارسایی‌ها از جمله افزایش هزینه‌های مهار و کنترل دیابت است آنچه از ما برمی‌آید انتخاب همین راهکار باصرفه است.

بدیهی است با آغاز ورود به قرن جدید، چاره‌ای جز همکاری تمامی سیاستگزاران، متخصصان، افراد دیابتی ، خیرین و دست‌اندرکاران حوزه دیابت نداریم تا بتوانیم دست در دست یکدیگر آینده روشنی برای دیابت در کشور رقم بزنیم تا روزی که دیگر کسی دیابت را محدودیت نداند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.