خانه دیابت ایران|Diabethome.com

دیابت در سالمندان ( بخش اول کربوهیدرات ها ، دیابت نوع 1/5 ، افت قند خون و تشخیص )

0 2,196

در این بخش میخواهیم به ترتیب به موارد تغییر متابولیسم کربوهیدرات ها برای سالمندان دیابتی،افت قند خون و افت هوشیاری سالمندان دیابتی،دیابت نوع 1/5 و تشخیص دیابت  در سالمندان بپردازیم.

 

 

طبق تعربف سازمان جهانی بهداشت فرد بالای 65 سال “سالمند” نامیده می شود.ـآمارهای جدید نشان داده اند که 40 تا 50 درصد افراد بالای 65 سال ممکن است مبتلا به دیابت باشند.

نکته مهم در مورد افراد سالمند ، همزمانی بیماریهای متعدد با دیابت است که گاهی تشخیص دیابت را مشکل می کند.

به طور کلی 20 تا 30 درصد افراد بالای 65 سال به دیابت مبتلا هستند ، بیماری که جزء بیماری های محسوب می شوند و آنها را گرفتار می کند. نکته مهم در مورد سالمندان وجود بیماری مزمنی است که ممکن است تشخیص دیابت در این افراد را مشکل می کند.

بسیاری از سالمندان ممکن است مبتلا به پرستات باشند (درمردان) ، پدیده ای که سبب تکرر ادرارشان می شود. ایشانشب ها بیدار می شوند. به دستشویی می روند و این مشکل را به حساب پرستات می گذارند.

در صورتی که ممکن است دلیل این تکرر ادرار ، دیابت باشد. یا افرادی هستند که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند و این دارو ها ممکن است بعضی از علائم دیابت را پنهان (ماسکه) کند و دقیقا متوجه دیابت خود نشوند!

همچنین با افزایش سن ،میزان آب بدن کم و فیزیولوژی بدن دچار تغییر می شود و ممکن است مسئله پرنوشی را که دیابتی های سنین پایین دارند ، نداشته باشند و همینمسئله باعث شود متوجه دیابت شان نشوند.

از طرف دیگر وقتی سن در افراد بالا می رود ، مثلا به هفتاد سالگی می رسندفکر می کنند چون سن شان بالا رفته است دیابتی نمی شوند چون در دیگران مثلا در پدر و اکنون که از آن سنین گذشته اند دیابتی نخواهند شد! این باور غلطی است که باید اصلاح شود .

این علائم متفائت باعث می شود تشخیص دیابت در سالمندان دشوارتر شود. بنابر این توصیه می گردد سالمندان حتماً سالانه از نظر قند خون خود را چک آپ کنند.

تغییر متابولیسم کربوهیدرات ها برای سالمندان دیابتی

 

رویداد دیگر دوره سالمندی “تغییرمتابوایسم کربوهیدرات ها” است. کربوهیدرات ها به گروهی از مواد غذایی شامل”نان، سیب زمینی، انواع ماکارونی، سبزیجات و حبوبات” گفته می شود که در بدن می سوزند و انرژی لازم را برای بدن فراهم می کنند.

متابولیسم کربوهیدرات ها در دوره ی سالمندی دستخوش تغییر  می شود. بنابراین افراد سالمند ممکن است دچار مقداری کاهش وزن شوند.

با افزایش سن(60 یا 70 سالگی به بعد) مقداری کاهش وزن وجود دارد اما افراد متوجه نمی شوند که این کاهش وزن به دلیل بالا رفتن سن است یا ناشی از دیابتی شدن آنها ست!

دیابت نوع 1/5 در سالمندان

رویداد دیگر در دوره سالمندی ، دیابت نوع 1/5 است به این ترتیب که تشخیص دیابت ، ابتدا  با دیابت نوع 2 آغاز می گردد سپس فردی که دیابت وی تشخیص داده می شود ، تحت درمان با دارو های خوراکی پایین آورنده قند خون قرار می گردد ،

ولی بعد از یک یا دو ماه دوباره قند خون اش افزایش چشم گیری پیدا می کند ! در این موارد لازم است انسولین تزریق شود ، به این نوع دیابت ، « دیابت نوع 1/5 » گفته می شود .

افت قند خون – افت هوشیاری در  سالمندان دیابتی

 

افت قند خون ممکن است سبب افت هوشیاری شود . در بعضی از افراد سالمند کاهش حافظه دیده می شود یا ممکن است دچار آلزایمر باشند ،

که در نتیجه افت قند خون شان به حساب بیماری آلزایمر یا هر مشکل دیگری که باعث کاهش هوشباری شان شده ( مثلا سکته ی مغزی ) گذاشته می شود . این نکته مهمی است که در افراد سالمند باید به آن توجه شود .

 

تشخیص دیابت سالمندان

با توجه به مطالب گفته شده ، مهم است که ما در افراد سالمند به مسئله « تشخیص » دقت بیشتر داشته باشیم . لازم است هر شش ماه و  سالانه قند خون سالمندان بررسی و مورد آزمایش قرار گیرد.

ایشان حتما باید در منزل دستگاه کنترل قند خون داشته باشند ، لازم به ذکر است برای افرادی که در آنها تشخیص دیابت داده شده کنترل روزانه  و دوره آزمایش   A1cفصلی قند خون  لازم است !

اگر قند خون فرد در دو نوبت ناشتا بالای 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد تشخیص دیابت داده می شود.

اگر میزان قند خونی که بصورت تصادفی اندازه گیری شده بالای 200 باشد تشخیص دیابت داده می شود.

ولی بهترین تست استاندارد تشخیص دیابت ، تست تحمل گلوکز دوساعته است و آن به این ترتیب است که ابتدا از فرد قند خون ناشتا گرفنه و سپس 75 گرم گلوکز حل شده در آب به او داده می شود ، دو ساعت بعد دوباره یک آزمایش قند خون گرفته می شود ،

اگر سطح قند خون بعد دو ساعت بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد ، فرد مبتلا به دیابت است و لازم است تحت درمان قرار گیرد .

در بخش دوم عوارض و درمان دیابت در سالمندی و توصیه های مهم آن می پردازیم.

منبع نوشته : دکتر اکبر شفیعی – فصل نامه علمی پیام دیابت – انجمن دیابت ایران-http://ids.org.ir

منبع محقق : امین جمشیدی – Http://Diabethome.com

کپی از مقاله ترجمه شده با ذکر منبع ترجمه مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.