خانه دیابت ایران|Diabethome.com

مواجهه با عوارض دیابت

0 1,539

 

  • شرط اصلی جلوگیری از عوارض دیابت کنترل دقیق قندخون و نگه داشتن آن تا حد امکان نزدیک به مقدار طبیعی است. با این وجود گاهی اوقات شما با وجودی که کنترل دقیق بر روی قند خون خود داشته اید باز هم با عوارض دیابت روبه رو می شوید.

 

  • نکته مهم اینجاست که بروز یک عارضه نباید باعث شود تا شما از کنترل دیابت خود دست بردارید و با خود فکر کنید که روش های کنترل دقیق قندخون که تاکنون به کار می برده اید همگی بی فایده بوده اند. در واقع مراقبتی که شما از دیابت خود به عمل آورده اید باعث شده است تا عوارض دیابت چندین سال دیرتر ظاهر شوند و حتی از شدت کمتری نیز برخوردار باشند. این مسئله حتی در مورد کسانی که تا کنون کنترل خوبی بر روی قند خونشان نداشته اند نیز صادق است زیرا کنترل دقیق قند خون حتی بعد از شروع عوارض دیابت، نه تنها در اکثر مواقع از پیشرفت عارضه جلوگیری می کند و موجب برگشت آن می گردد، بلکه با افزایش سلامت عمومی بدن قدرت مقابله با آن عارضه را نیز افزایش خواهد داد.

 

  • بخاطر داشته باشید که شما باید همیشه حتی در صورت وجود یک عارضه مثل رتینوپاتی، اصول گفته شده در مورد پیشگیری از سایر عوارض را رعایت کنید و با پزشک خود بیشتر از قبل در تماس باشید زیرا به عنوان یک قانون کلی شما هرچه سریعتر و زودتر متوجه عوارض دیابت شوید، درمان نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

  • امروزه با پیشرفت شگفت انگیز و روزافزون دانش پزشکی درمان های جدیدی برای تمامی عوارض دیابت ابداع می شوند. روش های جدید درمان با لیزر در آسیب های شبکیه چشم و نیز جراحی رگ های آسیب دیده در پیشگیری از قطع عضو در افراد دیابتی از جمله این درمان ها هستند.
  • تمامی این پیشرفت ها باید این امید را در شما تقویت کند که هنگام بروز عوارض دیابت بجای نگرانی از آینده و یا نا امیدی با رعایت دقیق اصول درمان بیش از پیش به کنترل قند خون خود بپردازید.

 

  • یکی از مهمترین اقداماتی که شما باید پس از بروز عوارض دیابت انجام دهید حفظ شادابی و نشاط روحی جهت شرکت بهتر و موثر تر در برنامه های درمانی و نیز افزایش سطح فعالیت بدنی به منظور افزایش مقاومت و کارآیی دستگاه های مختلف بدن است. ورزش می تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

 

  • هنگام بروز عوارض دیابت شما بیش از پیش نیاز به انجام فعالیت ورزشی دارید، البته باید تمامی اصولی را که قبلا در مورد انجام این فعالیت ها به کار می بردید رعایت کنید؛ مخصوصا همیشه پزشک خود را از نوع فعالیت ورزشی که انجام می دهید مطلع سازید.لازم به تذکر است که ورزش های آبی مخصوصا شنا بهترین انتخاب برای کسانی هستند که دچار عوارض دیابت شده اند.

آسیب اعصاب در پاها:

از آنجایی که این آسیب موجب کاهش قابلیت انعطاف در عضلات و مفاصل بدن می شود انجام نرمش های کششی که در آن عضلات به مدت 20-10 ثانیه تحت کشش قرار میگیرند از اهمیت فراوانی برخوردارند. به طور کلی ورزش مناسب این افراد ورزشی است که فشار زیادی روی پاها وارد نمی کنند(مثل دوچرخه یا قایق سواری).

آسیب شبکیه چشم:

در مواقعی که آسیب در مرحله ی فعال و شدید آن است ورزش کردن برای چشم شما ضرر دارد. پس ابتدا به درمان آسیب موردنظر بپردازید (معمولا لیزر درمانی). شروع ورزش تنها وقتی مجاز است که پزشک شما پس از تحت کنترل درآوردن ضایعه اجازه ی آن را به شما بدهد. به طور کلی در هنگام وجود آسیب شبکیه انجام ورزش هایی که در آنها سر در وضعیت پایینتر از بدن قرار می گیرد و یا در معرض تکان های شدید است مثل بسکتبال و فوتبال به علت افزایش فشار چشم و خطر بروز خونریزی داخل چشمی مضر می باشد.

آسیب کلیه ها:

در این موارد مخصوصا هنگام همراهی با افزایش فشار خون شما باید از انجام ورزش هایی که منجر به افزایش بیشتر فشارخون می شوند یعنی ورزش های سنگین و حرفه ای ویا ورزش هایی که حرکات دست در آن ها زیاد است خودداری کنید، ولی انجام ورزش های هوازی سبک و یا با شدت متوسط می تواند مفید باشد. در این مواقع مصرف مایعات کافی در طول ورزش از اهمیت زیادی برخوردار است.

آسیب رگ های محیطی:

در مواقعی که علائمی چون درد پشت ساق و یا سردی پاها هنگام فعالیت وجود دارند، انجام بعضی ورزش ها مخصوصا راه پیمایی متناوب به طوری که همراه با استراحت کافی در فواصل راه رفتن باشد، کمک زیادی در بهتر شدن این علائم می کند.

بیماری های قلبی و افزایش فشارخون:

در این مواقع لازم است تا پزشک شما قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی میزان توانایی شما در انجام ورزش را با انجام”تست ورزش” محاسبه نماید و بر این اساس، ورزشی را که متناسب با وضعیت شما باشد پیشنهاد کند. از آنجایی که در بیماران دیابتی در اکثر مواقع بیماری های قلبی بدون علامت است، توصیه می شود در تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیشتر از 30 سال سن دارند و یا بیشتر از 15 سال از تشخیص دیابت آنها گذشته است و نیز تمامی افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت نوع 2 تست ورزش انجام شود. به طور کلی انجام ورزش های هوازی با شدت کم یا متوسط برای بیماران قلبی مفید است.

  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.