خانه دیابت ایران|Diabethome.com

راهنمای کاربرد منطقی وسایل حفاظت فردی در برابر بیماری کرونا ویروس (2019 )کووید-19

0 2,721

به نقل از سازمان جهانی بهداشت

و گردآوری مؤسسه ملی تحقیقات جمهوری اسلامی

و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران

بیماری کرونا ویروس 2019 )کووید-19(، که توسط ویروس کووید-19 )COVID-19( ایجاد شده، برای اولین بار در دسامبر 2019 در ووهان چین تشخیص داده شد. در روز 30 ژانویه 2020، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این اپیدمی یک حالت اضطراری بهداشتی در سطح بین المللی می باشد.

این مستند، توصیه های سازمان جهانی بهداشت) WHO( جهت کاربرد منطقی وسایل حفاظت فردی) PPE(، هم برای ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و هم در سطح جامعه و نیز موضوعات مرتبط با واردات این محموله ها را به طور خلاصه ارائه می کند .

وسایل حفاظت فردی، دستکش، ماسک جراحی، عینک محافظ یا حفاظ صورت و گان ،همچنین لوازمی که برای اقدامات ویژه مورد نیاز است، رسپیراتورها )از قبیل ماسک 95N، یا 2FFP  استاندارد یا معادل های آن( و پیش بند را شامل می شود. این مستند برای افراد دخیل در توزیع و مدیریت وسایل حفاظت فردی، مقامات بهداشت عمومی، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی و عموم مردم تهیه شده و هدف آن فراهم آوری اطلاعاتی در خصوص مناسب ترین موقعیت های استفاده از این وسایل است.

به محض اینکه اطلاعات جدیدی فراهم شود، سازمان جهانی بهداشت نسبت به بروز رسانی این توصیه ها اقدام خواهد کرد.

روش های حفاظت در برابر بیماری کووید-19

بر اساس شواهد موجود، ویروس کووید-19 از طریق تماس نزدیک و ریز قطرات بین مردم منتشر می شود و انتقال هوابرد  ندارد. افرادی که در تماس نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا هستند یا از این بیماران مراقبت می کنند، در معرض بیشترین خطر ابتلا هستند. روش های پیشگیری و کاهش آلودگی، به عنوان اقدامات کلیدی هم در سطح ارائه کنندگان خدمات و هم در سطح جامعه مطرح می شوند. مؤثرترین روش های پیشگیری در سطح جامعه شامل موارد زیر می شود:

رعایت مکرر بهداشت دست: اگر دست ها به وضوح آلوده نیستند با استفاده از یک محلول الکلی و اگر به وضوح آلوده هستند؛ با استفاده از آب و صابون

پرهیز از لمس چشم ها، دهان و بینی

رعایت بهداشت تنفسی از طریق پوشاندن عطسه و سرفه با آرنج بسته و یا داخل دستمال کاغذی و دفع بهداشتی دستمال کاغذی بلافاصله پس از استفاده

 


استفاده از ماسک جراحی در صورتی که علائم تنفسی دارید و شستن دست ها بعد از برداشتن ماسک رعایت فاصله حداقل یک متری از افرادی که علایم تنفسی دارند.

دقت شود در این مستند استفاده از ماسک برای افراد عادی تنها در صورت داشتن عطسه و سرفه توصیه شده است یعنی با هدف جلوگیری از آلوده کردن دیگران، آن هم با استفاده از ماسک جراحی نه ماسک N95

 

 

برای پرسنل ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی و با هدف حفظ سلامت این افراد و نیز جلوگیری از انتقال عفونت توسط این افراد، اقدامات احتیاطی اضافی دیگری لازم است. این اقدامات احتیاطی برای پرسنلی که از بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 مراقبت می کنند، شامل استفاده مناسب از وسایل حفاظت فردی است که خود شامل انتخاب وسیله حفاظتی مناسب و آموزش در خصوص نحوه گذاشتن، برداشتن و دفع این وسایل می باشد.

 

چنانچه در دستورالعمل پیشگیری از عفونت و کنترل عفونت های تنفسی قابل اپیدمی و همه گیری در مراقبت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت نیز قید شده، وسایل حفاظت فردی تنها یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از ابتلا به این عفونت می باشد. سایر این عوامل که به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته می شود شامل اقدامات مدیریتی ،محیطی و کنترل های مهندسی می شود.

  اقدامات کنترلی مدیریتی، شامل اطمینان از دسترسی به منابع مورد نیاز برای روش های پیشگیری و کنترلی از قبیل زیر ساخت مناسب، توسعه سیاست های شفاف پیشگیری و کنترل عفونت، دسترسی آسان به تست های آزمایشگاهی ،تقسیم بندی )تریاژ( مناسب بیماران، نسبت مناسب پرسنل به بیمار و آموزش پرسنل می شود.

 هدف روش های کنترلی محیطی و مهندسی کاهش انتشار عوامل بیماریزا و کاهش آلودگی سطوح و اشیای بی جان می باشد. این روش ها عبارتند از فراهم آوری فضای کافی برای ایجاد حداقل یک متر فاصله بین بیماران و پرسنل و نیز اطمینان از فراهم بودن تعداد کافی اطاق های ایزوله با تهویه مناسب برای بیماران مشکوک یا قطعی کووید-19

بیماری کووید-19 یک بیماری تنفسی است که برخلاف ابولا از طریق ترشحات آلوده بدن منتقل نمی شود. به دلیل این اختلاف در روش انتقال، وسایل حفاظتی مورد نیاز برای کووید-19 با آنچه برای ویروس ابولا لازم بود، تفاوت دارد. به طور خاص،

 

در مراقبت از بیماران کووید-19 نیازی به استفاده از رو لباسی

  (که گاهی به عنوان وسایل حفاظتی ابولا نامیده می شود)

نیست.

زنجیره توزیع جهانی وسایل حفاظت فردی

ذخیره جهانی وسایل حفاظت فردی بخصوص ماسک جراحی و ماسک ویژه تنفسی در حال حاضر کافی نیست و انتظار می رود ذخیره گان و عینک محافظ نیز ناکافی باشد. افزایش ناگهانی تقاضای جهانی منجر به این پدیده شده و نه تنها افزایش تعداد موارد بیماری کووید-19، بلکه هراس و خرید و انبار کردن بی مورد این وسایل به دلیل ارائه اطلاعات غلط به مردم باعث دامن زدن به موضوع کمبود این تجهیزات در سطح جهانی شده است. ظرفیت موجود برای افزایش تولید این وسایل محدود است و قادر به رفع نیازهای فعلی برای ماسک نمی باشد، بخصوص چنانچه این وضعیت استفاده نابجا و گسترده وسایل حفاظت فردی ادامه یابد.

توصیه هایی برای دسترسی بهینه به وسایل حفاظت فردی

با توجه به کمبود جهانی وسایل حفاظت فردی، استراتژی های زیر می تواند به بهینه سازی دسترسی به این وسایل کمک کنند )شکل 1(

 

 

  1. 1. نیاز به وسایل حفاظت فردی را به حداقل برسانید

با استفاده از مداخلات زیر می توان ضمن محافظت از پرسنل ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی و سایر افراد در برابر ویروس کووید-19، نیاز به وسایل حفاظت فردی را به حداقل رساند.

استفاده از پزشکی از راه دور )تله مدیسین( به منظور ارزیابی موارد مشکوک به بیماری کووید-19، و در نتیجه کاهش نیاز به پرسنل مورد نیاز برای ارزیابی این افراد را مدنظر داشته باشید.

از موانع فیزیکی نظیر پنجره های شیشه ای یا پلاستیکی به منظور کاهش مواجهه با ویروس کووید-19 استفاده کنید .این روش را می توانید در مکان هایی که بیماران برای اولین بار با آن ها تماس دارند از قبیل محل های تریاژ، پذیرش اورژانس یا پنجره داروخانه ها اعمال کنید.

ورود پرسنلی که درگیر مراقبت از بیماران کووید-19 نیستند را به اطاق های این بیماران محدود کنید. امکان ارائه همزمان چند خدمت با یک بار ورود به اطاق بیمار را در نظر داشته باشید )برای مثال علائم حیاتی را می توان در زمان دادن دارو به بیمار چک کرد یا در زمان تحویل غذای بیماران می توان مراقبت های دیگر را همزمان انجام داد( و برنامه ریزی کنید که کدام مراقبت ها باید در بالین بیمار ارائه شوند.

ایده آل آن است که اجازه ملاقات برای بیماران کووید-19 وجود نداشته باشد، ولی اگر این کار مقدور نیست ،تعداد عیادت کنندگان در محل هایی که بیماران کووید-19 ایزوله شده اند را محدود کنید، زمانی که هر عیادت کننده می تواند بیمار را ملاقات کند را محدود نمایید و دستورالعمل های شفاف در خصوص نحوه استفاده و دفع وسایل حفاظت فردی و رعایت بهداشت دست را تعبیه کنید تا ملاقات کنندگان خود را آلوده نکنند.

)راهنمای زیر را ملاحظه فرمایید(

https://www.who.int/csr/resources/publications/putontakeoffPPE/en/

HOW TO PUT ON AND TAKE

OFF Personal Protective Equipment (PPE)

 

  1. 2. اطمینان حاصل کنید که استفاده از وسایل حفاظت فردی، منطقی و مناسب است

وسایل حفاظت فردی) PPE( باید بر اساس ریسک مواجهه )مثلاً نوع فعالیت( و پویایی انتقال پاتوژن )برای مثال، تماس ،قطره تنفسی یا آئروسل( استفاده شود. استفاده بیش از حد از وسایل حفاظت فردی تأثیر بیشتری بر کمبود تأمین این وسایل خواهد داشت. در نظر گرفتن توصیه های زیر ما را مطمئن می کند که استفاده از وسایل حفاظت فردی منطقی بوده است.

نوع وسایل حفاظت فردی استفاده شده هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 بسته به شرایط کاری پرسنل و فعالیت آنها، متفاوت خواهند بود )جداول 1 تا 5(.

کارکنان مراکز بهداشتی درمانی که به طور مستقیم درگیر مراقبت از بیماران می باشند، باید از این وسایل حفاظت فردی استفاده کنند: گان، دستکش، ماسک جراحی و حفاظ چشم )عینک یا محافظ صورت.(

به طور خاص، هنگام انجام روش هایی که تولید آئروسل می کنند )به عنوان مثال  لولهگذاری داخل تراشه یا  لولهگذاری نای ،تهویه غیر تهاجمی، تراکئوستومی، احیای قلبی ریوی، تهویه دستی قبل از لوله گذاری، برونکوسکوپی(، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی باید از ماسک های تنفسی خاص )رسپیراتور یا همان ماسک های N95، FFP2، یا استانداردهای معادل آنها(، محافظ چشم، دستکش و گان استفاده کنند، و اگر گان استفاده شده در برابر مایعات مقاوم نباشد، بایستی پیش بند نیز استفاده گردد) 1(.

در موردهای قبلی اضطراری بهداشت عمومی بیماری های تنفسی حاد، در صورت کمبود وسایل محافظتی، رسپیراتورها )برای مثال N95، FFP2، یا استانداردهای معادل آنها( برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته بودند) 3(. به عبارت دیگر یک رسپیراتور حین مراقبت از چندین بیمار با تشخیص یکسان بدون تعویض آن صورت می گرفته، و شواهد نشان می دهد که رسپیراتور ها در صورت استفاده طولانی مدت، همچنان اثر حفاظتی خود از پرسنل را حفظ می کنند. با این وجود، استفاده از رسپیراتور برای مدت زمانی بیش از 4 ساعت می تواند منجر به ناراحتی فرد شده و بایستی از استفاده طولانی مدت از این وسایل اجتناب گردد) 6-4(.

در میان عموم مردم، افراد با علائم تنفسی یا آنهایی که وظیفه مراقبت از بیماران کووید-19 را در خانه هایشان دارند ،بایستی ماسک های جراحی را دریافت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، به مراقبت از بیماران مشکوک به عفونت کروناویروس جدید )کووید 19( با علائم خفیف در خانه و مدیریت تماس های آنها مراجعه نمایید) 7(.

جدول 1. نوع وسایل حفاظت فردی) PPE( توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کووید- 19 براساس محل، پرسنل و نوع فعالیت برای مراکز ارائه خدمات به بیماران بستری )Inpatient facilities(

نوع تجهیزات حفاظت فردی یا رویکرد توصیه شده فعالیت گروه هدف )پرسنل یا بیمار( محل )محیط(
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش

•          محافظ چشم )عینک  حفاظدار1  یا محافظ صورت(

ارائه خدمات مستقیم به بیماران کووید-19  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی اتاق بیمار
•          ماسک با مشخصه N95 یا FFP2 یا معادل آن

•          گان

•          دستکش

•          محافظ چشم

•          پیش بند2

انجام روش های مولد آئروسل به بیماران کووید-19
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکشهای ضخیم3

•          محافظ چشم )درصورتیکه ریسک پاشیدن مواد آلی یا شیمیایی وجود دارد(

•          چکمه یا کفش کار بسته

ورود به اتاق بیماران کووید-19 کارکنان تمیزکننده
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش

ورود به اتاق بیماران کووید-19 ملاقات کننده ها b
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی نمی باشد. هر نوع فعالیتی که با بیماران کووید-19  در تماس نباشد. همه کارکنان منجمله          ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی سایر بخش های مرتبط با انتقال

بیمار )برای مثال بخشها، راهروها(

•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی  نمیباشد.

غربالگری اولیه بدون تماس مستقیم c  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی تریاژ
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ماسک جراحی )در صورتیکه توسط بیمار قابل تحمل باشد(

فعالیت خاصی ندارد. بیماران با علائم تنفسی
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی  نمیباشد. فعالیت خاصی ندارد. بیماران بدون علائم تنفسی
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش

•          محافظ چشم )درصورتیکه ریسک پاشیدن مواد آلی یا شیمیایی وجود دارد(

آماده سازی و آنالیز           نمونههای تنفسی تکنسینآ زمایشگاه آزمایشگاه
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی  نمیباشد.  فعالیتهای اداری که با بیماران کووید-19  در تماس نباشند. همه کارکنان منجمله  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی  بخشهای اداری
  • – علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می بایست به صورت مرتب بهداشت دست و سیستم تنفسی انجام شود. پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می بایست وسایل استفاده شده در ظروف پسماند )زباله( مناسب انداخته شوند و بهداشت دست قبل از پوشیدن و پس از درآوردن تجهیزات فردی رعایت گردد.
  • – تعداد ملاقات کننده ها میبایست محدود شود. در صورت ورود  ملاقات کنندهها به اتاق بیمار کووید-19، افراد ملاقات کننده می بایست براساس دستورالعمل مشخصی، روش صحیح پوشیدن و در آوردن وسایل حفاظت فردی را آموزش ببیند و توسط یک فرد ارائه دهنده خدمات بهداشتی ـ درمانی نظارت شوند.
  • – این گروه شامل استفاده از ترمومترهای ) دماسنجهای( غیر تماسی،              دوربینهای تصویربرداری حرارتی و مشاهدات و پرسشگری محدود با حفظ فاصله حداقل 1 متری است.
  1. Goggles
  2. Apron
  3. Heavy duty gloves

جدول 2. نوع تجهیزات حفاظت فردی) PPE(1 توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کووید-19  براساس محل، فرد )پرسنل( و نوع فعالیت برای مراکز ارائه خدمات به بیماران سرپایی )a )outpatient facilities

نوع تجهیزات حفاظت فردی یا رویکرد توصیه شده فعالیت گروه هدف )پرسنل یا بیمار( محل )محیط(
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش

•          محافظ چشم

معاینه فیزیکی بیماران با علائم تنفسی  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی اتاق مشاوره
• تجهیزات حفاظت فردی مطابق با اقدامات احتیاطی استاندارد و ارزیابی ریسک معاینه فیزیکی بیماران با علائم تنفسی
• ماسک جراحی )در صورتیکه توسط بیمار قابل تحمل باشد( فعالیت خاصی ندارد.
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی نمی باشد. فعالیت خاصی ندارد. بیماران با علائم تنفسی
• ضرورتی به استفاده از وسایل حفاظت فردی نمی باشد. ورود به اتاق مشاوره بیماران با علائم تنفسی بیماران بدون علائم تنفسی
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکشهای ضخیم2

•          محافظ چشم )درصورتیکه ریسک پاشیدن مواد آلی یا شیمیایی وجود دارد(

•          چکمه یا کفش کار بسته

ورود به اتاق مشاوره بیماران با علائم تنفسی کارکنان تمیزکننده
•          ماسک جراحی )در صورتیکه توسط بیمار قابل تحمل باشد(

•          در صورتیکه امکان حفظ فاصله حداقل 1 متری از دیگر بیماران وجود ندارد  میبایست فورا بیمار به اتاق ایزوله یا یک اتاق مجزا از سایر بیماران منتقًل شود.

•          ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی    نمیباشد.

فعالیت خاصی ندارد. بیماران با علائم تنفسی اتاق/ سالن انتظار
ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی                              نمیباشد. فعالیت خاصی ندارد. بیماران بدون علائم تنفسی
ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی                              نمیباشد. فعالیت های اداری همه کارکنان منجمله          ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی بخشهای اداری
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی    نمیباشد.

غربالگری اولیه بدون تماس مستقیم  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی تریاژ
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ماسک جراحی )در صورتیکه توسط بیمار قابل تحمل باشد(

فعالیت خاصی ندارد. بیماران با علائم تنفسی
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی                     نمیباشد. فعالیت خاصی ندارد. بیماران بدون علائم تنفسی

aـ علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می بایست به صورت مرتب بهداشت دست و سیستم تنفسی انجام شود. پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می بایست وسایل استفاده شده در ظروف پسماند )زباله( مناسب انداخته شوند و بهداشت دست قبل از پوشیدن و پس از درآوردن تجهیزات فردی رعایت گردد..

  1. Personal Protective Equipment
  2. Heavy duty gloves

 

جدول 3. نوع تجهیزات حفاظت فردی) PPE(1 توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کووید-19  براساس محل، فرد )پرسنل( و نوع فعالیت برای منازل و اماکن a

نوع تجهیزات حفاظت فردی یا رویکرد توصیه شده فعالیت گروه هدف )پرسنل یا بیمار( محل )محیط(
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ماسک جراحی )در صورتیکه توسط بیمار قابل تحمل باشد( به استثنای زمان خوابیدن

فعالیت خاصی ندارد. بیماران با علائم تنفسی خانه
• ماسک جراحی ورود به اتاق بیمار، بدون کمک و یا ارائه خدمات مستقیم مراقب بیمار )کمک بیمار(
•          دستکش

•          ماسک جراحی

•          پیشبند )درصورتیکه ریسک پاشیدن وجود دارد(

ارائه خدمات مستقیم یا زمان حمل یا تمیزکردن مدفوع، ادرار یا پسماندهای بیمار کووید-19 مراقب بیمار )کمک بیمار(
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش

•          محافظ چشم

ارائه خدمات بهداشتی ـ  درمانی مستقیم به بیمار کووید-19 در منزل  ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی
• ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی  نمیباشد. فعالیت خاصی ندارد. افراد بدون علائم تنفسی اماکن عمومی

)برای مثال مدارس،           فروشگاهها ، ایستگاههای اتوبوس و قطار(

aـ علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می بایست به صورت مرتب بهداشت دست و سیستم تنفسی انجام شود. پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می بایست وسایل استفاده شده در ظروف پسماند )زباله( مناسب انداخته شوند و بهداشت دست قبل از پوشیدن و پس از درآوردن تجهیزات فردی رعایت گردد.

  1. Personal Protective Equipment

جدول 4. نوع تجهیزات حفاظت فردی) PPE(1 توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کووید-19  براساس محل، فرد )پرسنل( و نوع فعالیت برای             محلهای ورود  a

نوع تجهیزات حفاظت فردی یا رویکرد توصیه شده فعالیت گروه هدف )پرسنل یا بیمار( محل )محیط(
ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی                           نمیباشد. فعالیت خاصی ندارد. همه کارکنان بخش های اداری
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی    نمیباشد.

غربالگری اولیه )سنجش درجه حرارت( بدون تماس مستقیم b کارکنان بخش غربالگری
•          دستکش

•          ماسک جراحی

غربالگری ثانویه )مصاحبه با مسافرین دارای تب و علائم تنفسی و سوال در مورد مسافرت های گذشته آنها( کارکنان
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش های ضخیم

•          محافظ چشم )درصورتیکه ریسک پاشیدن مواد آلی یا شیمیایی وجود دارد(

•          چکمه یا کفش کار بسته

تمیز کردن محل هایی که مسافرین دارای تب در آنجا غربالگری شدند کارکنان تمیزکننده
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش های ضخیم

•          محافظ چشم

انتقال افراد مشکوک به بیماری

کووید-19 به مراکز خدمات بهداشتی ـ درمانی ریفرال

 ارائهدهندگان خدمات بهداشتی ـ درمانی آمبولانس یا وسایط نقلیه
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ضرورتی به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی نمی باشد.

رانندگی وسیله نقلیه حامل افراد مشکوک به بیماری کووید-19  که کابین راننده مجزا از فرد مشکوک به بیماری است. رانندگان
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش های ضخیم

•          محافظ چشم

کمک به بلند کردن و انتقال بیمار مشکوک به کووید-19
• ماسک جراحی رانندگی وسیله نقلیه حامل افراد مشکوک به بیماری کووید-19  که کابین راننده مجزا از فرد مشکوک به بیماری نیست.
• ماسک جراحی )در صورت قابل تحمل بودن( انتقال به مراکز خدمات بهداشتی ـ درمانی ریفرال افراد مشکوک به بیماری کووید-19
•          ماسک جراحی

•          گان

•          دستکش های ضخیم

•          محافظ چشم )درصورتیکه ریسک پاشیدن مواد آلی یا شیمیایی وجود دارد(

•          چکمه یا کفش کار بسته

تمیز کردن وسیله نقلیه ای که حامل افراد مشکوک به بیماری کووید-19 بوده است کارکنان تمیزکننده
  • ـ علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می بایست به صورت مرتب بهداشت دست و سیستم تنفسی انجام شود. پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می بایست وسایل استفاده شده در ظروف پسماند )زباله( مناسب انداخته شوند و بهداشت دست قبل از پوشیدن و پس از درآوردن تجهیزات فردی رعایت گردد.
  • – این گروه شامل استفاده از ترمومترهای )دما سنجهای( غیر تماسی،  دروبینهای تصویربرداری حرارتی و مشاهدات و پرسشگری محدود با حفظ فاصله حداقل 1 متری است.
  1. Personal Protective Equipment

جدول 5. نوع وسایل حفاظت فردی) PPE( توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کووید-19 براساس محل، فرد )پرسنل( و نوع فعالیت برای تیم های پاسخ سریع   a , b

نوع تجهیزات حفاظت فردی یا رویکرد توصیه شده فعالیت گروه هدف )پرسنل یا بیمار( محل )محیط(
•          در صورت تماس از راه دور ضرورتی به استفاده از وسایل حفاظت فردی  نمیباشد.

•          مصاحبه از راه دور ارجح است.

مصاحبه یا تماس با افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19 بازرسین تیم پاسخ سریع همه محل ها
•          ماسک جراحی

•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          مصاحبه می بایست در بیرون از منزل یا در محیط باز )outdoors( انجام شود و افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19 در صورت امکان ماسک جراحی استفاده کنند.

مصاحبه حضوری با افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19 بدون تماس مستقیم
•          حفظ حداقل فاصله 1 متری.

•          ضرورتی به استفاده از وسایل حفاظت فردی نمی باشد.

•          مصاحبه می بایست در بیرون از منزل یا در محیط باز )outdoors( انجام شود .

در صورتیکه نیاز به ورود به محیط خانه  میباشد، از دوربین تصویربرداری حرارتی جهت اطمینان از اینکه افراد تب ندارد استفاده شود .

•          عدم تماس با هیچ گونه از وسایل داخل منزل

مصاحبه حضوری با تماس های بدون علائم بیماران کووید-19
  • ـ علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می بایست به صورت مرتب بهداشت دست و سیستم تنفسی انجام شود. پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می بایست وسایل استفاده شده در ظروف پسماند )زباله( مناسب انداخته شوند و بهداشت دست قبل از پوشیدن و پس از درآوردن تجهیزات فردی رعایت گردد.
  • – همه اعضای تیم پاسخ سریع میبایست به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری، در مورد بهداشت دست، روش صحیح پوشیدن و در آوردن وسایل حفاظت فردی آموزش داده شوند.

منابع

World Health Organization. ) 2020( . Rational use of personal protective equipment for coronavirus disease )COVID-19(:

interim guidance, 27 February 2020. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/331215. License:

CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.