خانه دیابت ایران|Diabethome.com

اطلاعیه(دکتر اسداله رجب-رئیس انجمن دیابت ایران)

0 3,050

 

اطلاعیه

به نقل از وب سایت انجمن دیابت ایران

با سلام خدمت هم میهنان عزیزو دیابتی های گرامی،

همنطور که می دانید در شرایط ویژه ای قرار داریم که بیشتر فعالیت های روزمره و اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داده است: بحرانی به نام کرونا؛ ویروسی همه گیر که نیازمند مراقبت های جدی است!

قبل از هرچیز شایسته است از زحمات کلیه ارائه دهندگان خدمات سلامت بخصوص پزشکان و پرستاران و سایر متخصصان مربوط، صمیمانه قدردانی کنم؛ افرادی که گاهی به بهای جان خود به جامعه خدمت می کنند!

و اما کرونا و دیابت……

همه روزه درلابه لای اطلاعاتی که منتشر می شود بخصوص اطلاعات و خبرهایی که در فضای مجازی جریان دارد، اطلاعاتی در مورد افراد دیابتی نیز ارائه می شود از جمله اینکه :” دیابتی ها جزو گروه خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند!” ضمن تصحیح این جمله لازم می دانم به نکاتی اشاره کنم:

به خاطر داشته باشید که دیابتی هایی جزو گروه خطر ابتلا به کرونا قرار می گیرند که از کنترل مطلوب قندخون برخوردار نبوده وHbA1c  ایشان بالای 7.5 درصد باشد! وگرنه شانس ابتلا به این ویروس در افراد دیابتی به اندازه سایر افراد اجتماع است! بنابراین دیابتی ها قبل از کرونا ، به قندخون خود توجه داشته باشند!

افراد دیابتی همچون سایر افراد جامعه باید به دستورات و توصیه های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی توجه نموده و آنها را به کار بندند. می توانید به سایت انجمن دیابت ایران مراجعه کنید.

کاهش تردد عمومی و ماندن در منزل به عنوان پیشگیری به همه توصیه شده است. در چنین شرایطی دیابتی های عزیز می توانند در جهت کنترل هرچه بیشتر قندخون خود گام های مؤثری بردارند.

  • تغذیه: در شرایط فعلی دیابتی ها همچون سایر افراد باید به تغذیه ایمن و سالم بیش از پیش توجه کنند . رعایت اصول تغذیه سالم بسیار کمک کننده است که الزاما لازم نیست مصرف ویتامین ها و مکمل های دارویی را جزو آن دانست!

 

 

 

 

  • تحرک جسمی: داشتن تحرک جسمی منوط به حضور در باشگاه های ورزشی نیست. درمنزل هم می توان با نرمش های سبک و کششی به این مهم دست یافت. بعد ازهروعده غذایی حداقل 15 دقیقه درمنزل راه بروید. این کار به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن شما نیز کمک می کند.
  • دورهمی های خانوادگی: سعی کنید دورهمی خانوادگی را به محفلی شادی بخش تبدیل کنید با بازی های فکری گروهی و …. که متآسفانه درجامعه ما در حال ازبین رفتن هستد. کتابخوانی بخصوص کتاب ها و جزوه هایی که زمینه های مختلف دیابت را به شما می شناسانند، فعالیت دلچسبی است که به رشد آگاهی شما نیز کمک می کند و فعالیت هایی از این دست….

 

یقینا این دوران نیز گذراست اما بیایید ضمن رعایت نکات بهداشتی و حفظ روحیه ، با کمک هم از این دوران سخت ، با شکیبایی عبور کنیم.

برای همه شما هم میهنان بخصوص دیابتی های عزیز آرزوی تندرستی و شادی می کنم.

 

اسداله رجب

منبع: وب سایت انجمن دیابت ایران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.