خانه دیابت ایران|Diabethome.com

دیابت و مشکلات جنسی و اورولوژیک

0 4,975

دیابت و مشکلات جنسی و اورولوژیک

علایم مثانه مزاحم و تغییرات عملکرد جنسی ، مشکلات سلامتی شایع درافراد  مسن می باشد. داشتن  دیابت می تواند شروع زودهنگام و افزایش شدت این مشکلات را باعث شود . عوارض جنسی و ادراری که به دلیل دیابت رخ می دهد می تواند به  آسیب عروق خونی و اعصاب منجر شود. مردان ممکن است مشکل نعوظ یا انزال داشته باشند و زنان ممکن است مشکلاتی در زمینه پاسخ های جنسی و مهبل داشته باشند. عفونت دستگاه ادراری و مشکلات مثانه اغلب در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. افرادی که دیابت خود را تحت کنترل نگه می دارند ، می توانند خطر ابتلا به شروع زودرس این مشکلات جنسی و ادراری را کاهش دهند.

دیابت و مشکلات جنسی

هم مردان و هم زنان مبتلا به دیابت می توانند مشکلات جنسی به دلیل آسیب به اعصاب و عروق خونی کوچک داشته باشند. هنگامی که یک شخص می خواهد یک دست خود رابلند کند یا یک گام بردارد، مغز سیگنال های عصبی به عضلات مناسب می فرستد. سیگنال های عصبی همچنین کنترل اندام های داخلی مانند قلب و مثانه را که فرد کنترل آگاهانه بر آنها ندارد بر عهده دارند. اعصابی که اندام های داخلی را کنترل می کند اعصاب اتونوم (خودکار) است، که سیگنال های لازم را برای هضم غذا و گردش خون بدون نیازبه فکر کردن شخص ، به بدن می فرستند . پاسخ بدن به محرک های جنسی نیز غیر اردادی است، و توسط سیگنال های عصبی اتونوم اداره می شود که افزایش جریان خون به آلت تناسلی و یا صاف شدن ماهیچه برای استراحت را در پی دارد. آسیب به این اعصاب اتونوم می تواند مانع عملکرد طبیعی شود.  همچنین کاهش جریان خون که ناشی از آسیب به رگ های خونی است  می تواند به ناتوانی جنسی  مربوط باشد.

چه مشکلات جنسی در مردان مبتلا به دیابت رخ می دهد؟

ناتوانی جنسی مردان

اختلال نعوظ ، ناتوانی  در داشتن حالت نعوظ  و سفتی آلت به مدت کافی برای مقاربت جنسی است. این شرایط شامل گستره ی ناتوانی کامل در داشتن حالت نعوظ تا ناتوانی در حفظ حالت نعوظ می شود .

میزان شیوع اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت دامنه ای بین 20 تا 75 درصد را در بر می گیرد و احتمال داشتن اختلال نعوظ در مردان دیابتی 2 تا 3 برابر بیشتر از مردانی است که دیابت ندارند. مردانی که دیابت دارند 10 تا 15 سال زودتر از دیگر مردان دچار اختلال نعوظ می شوند و تحقیقات نشان میدهند که اختلال نعوظ می تواند از نشانه های ابتلا به دیابت باشد مخصوصا در مردان 45 ساله  و جوانتر.

علاوه بر دیابت، سایر علل عمده اختلال نعوظ شامل فشار خون بالا، بیماری کلیه، سوء مصرف الکل و بیماری رگ های خون می شود. اختلال نعوظ ممکن است به دلیل عوارض جانبی داروها، عوامل روانی، سیگار کشیدن و کمبود هورمونی رخ دهد.

مردانی که اختلال در نعوظ را تجربه می کنند باید  با افراد ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشاوره داشته باشند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است در مورد سابقه  پزشکی بیمار، نوع و فراوانی مشکلات، داروها، سیگار کشیدن و نوشیدن ، عادات جنسی، و دیگر شرایط بهداشت بپرسد .آ تست آزمایشگاه  و آزمون فیزیکی ممکن است به بررسی علل دقیق مشکلات جنسی کمک کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کنترل قند خون و سطح هورمون را چک می کند و ممکن است  ازبیمار بخواهد یک تست در خانه انجام دهد که نعوظی که در طول خواب رخ می دهد  را چک کند همچنین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است بپرسد

که آیا بیمار افسرده است و یا به تازگی تغییرات ناراحت کننده در زندگی خود تجربه کرده است.
درمانهای اختلال نعوظ ناشی از آسیب عصبی،  که نوروپاتی نامیده می شود، بسیارگسترده و متفاوت است و طیف وسیعی شامل قرص های خوراکی، پمپ مکش، گلوله های قرار داده شده در پیشآبراه، گلوله هایی که مستقیم در آلت تناسلی  قرار داده می شوند و عمل جراحی را در بر می گیرد. همه این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند. مشاوره روانشناسی برای کاهش اضطراب و مسائل دیگر ممکن است لازم باشد.  پس از شکست همه روشهای دیگر،جراحی برای کاشت یک دستگاه برای کمک به نعوظ یا تعمیر عروق است که معمولا به عنوان یک درمان استفاده می شود.

انزال پس گرد یا برگشتی

انزال پس گرد ، وضعیتی  است که در آن تمام یا قسمتی از مایع منی مرد به جای بیرون ریختن از نوک آلت تناسلی در هنگام انزال،به داخل مثانه وارد می شود. انزال پس گرد هنگامی رخ میدهد که ماهیچه داخلی، یا همان اسفنکتور، به طور معمول عمل نمی کند. اسفنکتور به طور خودکار مسئول باز یا بسته کردن یک دریچه در بدن است.  با انزال برگشتی، منی وارد مثانه شده، با ادرار مخلوط می شود، و در هنگام ادرار کردن بدون آسیب رساندن به مثانه از بدن خارج می شود . یک مرد با تجربه انزال پس گرد ممکن است متوجه شود که در طی انزال مایع منی اندک است و یا ممکن است اگر مشکلات باروری بوجود آیند از وضعیت آگاه شود. بررسی یک نمونه ادرار بعد از انزال حضور مایع منی را نشان خواهد داد .

کنترل ضعیف قند خون و آسیب عصب ها می توانند باعث انزال برگشتی شوند. علل دیگر عبارتند از عمل جراحی پروستات و برخی از داروها.
انزال برگشتی به علت دیابت و عمل جراحی،  می تواند با  کمک یک دارو که عضلات اسفنکتر در مثانه را تقویت می کند ، بهبود یابد.  یک اورولوژیست با تجربه در درمان ناباروری ممکن است با تکنیک هایی برای تقویت قدرت باروری مانند جمع آوری اسپرم از ادرار و سپس با استفاده از اسپرم برای تلقیح مصنوعی کمک کند.

چه مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت رخ می دهد؟

بسیاری از زنان مبتلا به دیابت مشکلات جنسی را تجربه  می کنند. اگر چه تحقیقات در مورد مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت محدود است، یک مطالعه 27 درصد از زنان با دیابت نوع 1رابا تجربه اختلال عملکرد جنسی نشان داد.  مطالعه دیگری 18 درصد زنان مبتلا به دیابت نوع 1 و 42 درصد از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 را دارای اختلال عملکرد جنسی تشخیص داده است.

مشکلات جنسی ممکن است شامل

•    کاهش رطوبت واژن، و در نتیجه خشکی واژن
•    مقاربت جنسی ناراحت کننده یا دردناک
•    کاهش و یا عدم وجود میل جنسی
•    کاهش و یا  عدم وجود پاسخ جنسی

کاهش و یا عدم وجود پاسخ جنسی شامل ناتوانی دربرانگیختگی و تحریک جنسی و یا ناتوانی در حفظ حالت برانگیختگی جنسی ، کاهش و یا عدم وجود احساس در ناحیه تناسلی، و ناتوانی دائم یا گاه به گاه برای رسیدن به اوج لذت جنسی.

علل مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت عبارتند از آسیب های عصبی، کاهش جریان خون به بافت آلت تناسلی و واژن و تغییرات هورمونی . دیگر علل ممکن است شامل برخی از داروها، سوء مصرف الکل، سیگار کشیدن، مشکلات روانی مانند اضطراب یا افسردگی، عفونت های زنان و زایمان، بیماری های دیگر، و شرایط مربوط به حاملگی یا یائسگی باشد .

زنانی که مشکلات جنسی راتجربه میکنند و یا متوجه تغییر در پاسخ جنسی  خود می شوند باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشاوره داشته باشند . ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد سابقه پزشکی بیمار ، شرایط زنان و زایمان و یا عفونت ها، نوع و فراوانی مشکلات جنسی، داروها، عادات سیگار کشیدن و نوشیدن، و دیگر شرایط بهداشت می پرسد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است بپرسد که آیا بیمار ممکن است باردار باشد یا یائسه  شده باشد و اینکه آیا او افسرده است و یا به تازگی تغییرات ناراحت کننده در زندگی اش داشته است . تست آزمایشگاهی و آزمون فیزیکی نیز ممکن است به بررسی علل مشکلات جنسی کمک کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی همچنین با بیمار در مورد کنترل قند خون صحبت می کند .

کرم واژن ممکن است برای خشکی واژن زنان مفید باشد. برای درمان کاهش پاسخ جنسی تغییرات در موقعیت و تحریک در طول روابط جنسی مفید است ومشاوره روانشناسی نیزممکن است مفید باشد. ورزش کی گل kegel که کمک به تقویت عضلات لگن است پاسخ های جنسی را بهبود می بخشد. درمانهای دارویی دراین زمینه در دست مطالعه هستند.

دیابت و مشکلات اورولوژیک

مشکلات اورولوژیک که مردان و زنان مبتلا به دیابت  را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از: مشکلات مثانه و عفونت ادراری

دستگاه ادراری
دستگاه ادراری

مشکلات مثانه

بسیاری از حوادث یا شرایط می تواند به عصب هایی که کنترل عملکرد مثانه را بر عهده دارند، آسیب برساند ؛ از جمله دیابت و بیماری های دیگر . بیش از نیمی از مردان و زنان مبتلا به دیابت اختلال عملکرد مثانه را به دلیل آسیب به عصب ها که کنترل عملکرد مثانه. را عهده دار هستند ، تجربه می کنند . اختلال عملکرد مثانه می تواند تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

مشکلات مثانه مشترک در مردان و زنان مبتلا به دیابت شامل موارد زیر است:

•    مثانه بیش فعال. اعصاب آسیب دیده ممکن است در زمان اشتباه به مثانه سیگنال ارسال کند، که باعث فشار ماهیچه ها بدون هشدار میشود. علائم مثانه بیش فعال شامل :
o    تکرر ادرار هشت بار یا بیشتر در روز و یا دو یا چند بار در شب
o    فوریت ادرار ناگهانی، نیاز شدید به ادرار کردن بلافاصله
o    بی اختیاری -نشت ادرار که به دنبال تمایل سریع و ناگهانی برای ادرار کردن اتفاق می افتد

•    کنترل ضعیف عضلات اسفنکتر.عضلات اسفنکتر مجرای ادرار را احاطه کرده، لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل میکند و بسته نگه داشتن آن برای نگه داشتن ادرار در مثانه. اگر اعصاب منتهی به عضلات اسفنکتر آسیب دیده باشد عضلات ممکن است شل شوند و اجازه ی نشت ادرار بدهند و یا تنگ بمانند در زمانی که فرد میخواهد ادرارکند .

•    احتباس ادرار. در  برخی افراد، آسیب های عصبی  موجب می شود ماهیچه های مثانه نتوانند این پیام  را که زمان ادرار کردن است دریافت کنند و یا باعث می شود ماهیچه بیش از حد ضعیف شود  و نتواند مثانه را به طور کامل خالی کند. اگر مثانه خیلی پر شود، ادرار ممکن است برگشت کند و افزایش فشار ممکن است به کلیه ها آسیب برساند. اگر ادرار در بدن بیش از حد طولانی باقی بماند، در کلیه یا مثانه عفونت ایجاد می شود. احتباس ادرار همچنین ممکن است به سرریز  ، بی اختیاری و نشت ادرار زمانی که مثانه پر است و مناسب تخلیه نمیشود ، منجر شود .

تشخیص مشکلات مثانه شامل چک کردن عملکرد مثانه ووضعیت داخلی مثانه  می باشد . آزمایش ها شامل اشعه ایکس، تست اورودینامیک برای ارزیابی عملکرد مثانه و سیستوسکوپی است،  که با استفاده از وسیله ای به نام سیستوسکوپ برای مشاهده داخل مثانه می باشد.

درمان مشکلات مثانه ناشی از آسیب عصبی ، بستگی به مشکل خاص مثانه دارد . اگر مشکل اصلی احتباس ادراراست ، درمان شامل دارو برای تخلیه بهتر مثانه  وتمرینی به نام اجتناب از  دفع ادرار است که برنامه ای برای بهتر ادرار کردن است. گاهی اوقات افراد نیاز به وارد کردن یک لوله نازک به نام کاتتر از طریق پیشابراه به مثانه برای تخلیه ادرار دارند . آموزش گفتن اینکه کی مثانه پر است و اینکه چگونه ماساژ در قسمت تحتانی شکم به کامل خالی کردن مثانه  کمک می کند نیزمی تواند مفید باشد .

اگر نشت ادرار مشکل اصلی است، داروها، تقویت عضلات با ورزشkegel ( تمرینات تقویت کننده عضلات کف لگن)، یا جراحی می تواند کمک کند. درمان برای اضطرار ادرار و تکرر ادرارمثانه بیش فعال شامل داروها، نگه داشتن ادرار(تمرین اجتناب از ادرار کردن ، ورزش کی گل kegel ، و جراحی در برخی از موارد را شامل می شود.

عفونتهای دستگاه ادراری

عفونت می تواند هنگامی رخ دهد که باکتری ها، معمولا از دستگاه گوارش، به دستگاه ادراری برسند  .اگر باکتری در مجرای خروجی مثانه در حال رشد باشد، عفونت اورتریت نامیده می شود. این باکتری ممکن است تا دستگاه ادراری سفر کند و عفونت مثانه را موجب شود که  التهاب مثانه نامیده می شود. عفونت درمان نشده ممکن است بیشتر به درون بدن نفوذ کند و باعث پیلونفریت یا عفونت کلیه شود . برخی از افراد عفونت های مزمن یا عود کننده دستگاه ادراری  دارند .

. علائم عفونت دستگاه ادراری شامل :

•    میل مکرر به ادرار کردن
•    درد یا سوزش در مثانه یا پیشابراه در هنگام ادرار کردن
•    ادرار تیره یا مایل به قرمز
•    در زنان، فشار بالای استخوان شرمگاهی
•    در مردان، احساس پری در مقعد

اگر عفونت در کلیه ها است، فرد ممکن است دچار تهوع، احساس درد در پشت یا پهلو، و تب  باشد . تکرر ادرار می تواند نشانه ای از قند خون بالا باشد، بنابراین نتایج حاصل ازاندازه گیری اخیر قند خون باید ارزیابی شود.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ، درخواست یک نمونه ادرار برای  بررسی باکتری ها و عفونت  می دهد . در صورتی که بیمار عفونت های مکرر ادراری دارد، آزمایش های دیگری نیز ممکن است انجام شود . یک آزمایش اولتراسوند تصاویری از الگوهای اکو از امواج صوتی پشت صحنه از اندام های داخلی فراهم می کند . پیلوگرافی داخل وریدی با استفاده از یک رنگ خاص به منظور افزایش تصاویر اشعه ایکس از دستگاه ادراری است .  سیستوسکوپی نیز ممکن  است انجام شود.
تشخیص زودهنگام و درمان برای جلوگیری از عفونت های جدی تر مهم هستند. برای پاک کردن  عفونت دستگاه ادراری، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی احتمالا درمان با آنتی بیوتیک بر اساس نوع باکتری در ادرار را تجویز می کند  .عفونت کلیه جدی تر هستند و ممکن است به چند هفته درمان با آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد . نوشیدن مقدار زیادی مایعات به جلوگیری از عفونت کمک خواهد کرد .

چه کسی در خطر ابتلا به مشکلات جنسی و ادراری ناشی از دیابت است؟

عوامل خطر یا رسیک فاکتورها شرایطی هستند  که  باعث افزایش شانس ابتلا به یک بیماری خاص می باشند. فاکتورهای خطر ی که افراد دارا هستند  موجب می شود شانس بیشتری  برای توسعه بیماری یا وضعیت های نامناسب داشته باشند ..

نوروپاتی دیابتی و مشکلات جنسی و ادراری مرتبط  ،به نظر می رسد در افرادی شایع تر است که

•    کنترل نامناسب قند خون دارند
•    دارای سطوح بالایی از کلسترول خون هستند
•    فشار خون بالا
•    اضافه وزن دارند
•    بیشتر از 40 سال سن دارند
•    سیگار می کشند
•    از نظر فیزیکی غیر فعال هستند

آیا مشکلات جنسی و ادراری مرتبط با دیابت قابل پیشگیری است؟

افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به مشکلات جنسی و ادراری را با نگه داشتن قند خون، فشار خون، و سطح کلسترول شان نزدیک به عددی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آنها توصیه کرده  ، کاهش دهند . فعالیت جسمی و حفظ وزن مناسب همچنین می تواند به جلوگیری از عوارض دراز مدت دیابت کمک کند. برای کسانی که سیگار می کشند، ترک  سیگار خطر ابتلا به مشکلات جنسی و ادراری به دلیل آسیب عصبی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مربوط به دیابت، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی را کاهش  می دهد.

نکاتی برای یادآوری

آسیب عصبی دیابت ممکن است  منجر به مشکلات جنسی و ادراری شود.

•    مشکلات جنسی در مردان مبتلا به دیابت عبارتند از
o    اختلال در نعوظ
o    انزال پس گرد یا بازگشتی
•    مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت عبارتند از
o    کاهش رطوبت واژن و مقاربت ناراحت کننده یا دردناک
o    کاهش و یا فقدان میل جنسی
o    کاهش و یا  فقدان پاسخ جنسی
•    مشکلات اورولوژیک در مردان و زنان مبتلا به دیابت عبارتند از
o    مشکلات مثانه مربوط به آسیب عصبی، مانند مثانه بیش فعال، کنترل ضعیف عضلات اسفنکتر، و احتباس ادرار
o    عفونت های دستگاه ادراری
•    کنترل دیابت از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی، و داروهای مورد نیاز می تواند به جلوگیری از مشکلات جنسی و ادراری کمک کند .

•    درمان مشکلات جنسی و ادراری در دسترس است.

منبع ترجمه: مهسا کیانی – خانه دیابت ایرانhttp://diabethome.com
منبع زبان اصلی: https://www.niddk.nih.gov
کپی از مقاله ترجمه شده با ذکر منبع ترجمه مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.