خانه دیابت ایران|Diabethome.com

کنترل فعالیت های فیزیکی و نقش ترک سیگار و دخانیات در بدن فرد دیابتی

0 2,398

کنترل فعالیت های فیزیکی و نقش ترک سیگار و دخانیات در  بدن فرد دیابتی

تکرار و نوع فعالیت فیزیکی

1-    تکرار و نوع فعالیت فیزیکی

دپارتمان آمریکایی راهنمایی خدمات سلامتی و فعالیت بدنی برای آمریکای ها پیشنهاد می کند که بزرگسالان بالای 18 سال  ، 150 دقیقه در هفته در گیر فعالیت ملایم یا 75 دقیقه در هفته مشغول فعالیت بدنی شدید هوازی شوند، یاترکیبی معادل هر دوی اینها .
بعلاوه ، این راهنمایی ها  پیشنهاد می کنند که بزرگسالان به تقویت کننده عضلات بپردازند که شامل گروه های ماهیچه ای عمده ای 2 یا تعداد روزهای بیشتری در هفته می گردد.

این راهنمایی ها حاکی از آن اند که بزرگسالان بالای 65 سال و افراد دارای معلولیت در صورتی که امکان دارد از راهنمای مربوط به افراد بزرگسال استفاده کنند یا، اگر ممکن نیست، هرچقدر که می توانند از نظر بدنی فعالیت داشته باشند.

شواهد اخیر حاکی از آن اند که همه افراد ، از جمله کسانی که دیابت دارند، باید تشویق شوند به اینکه تعداد ساعاتی که به بی حرکتی سپری می کنند ، را کاهش دهند.(مثلا کار پشت میز و کامپیوتر ، تماشای بیش از حد تلویزیون و بازی های کامپیوتری)

از طریق ورزش های سبک بدنی یا پیاده روی بیش از 30 دقیقه ، پرهیز از دوره های طولانی مدت بی حرکتی می تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. برای کسانی که در خطر اند و نیز می توانند در کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

ورزش های سبک

2-    فعالیت بدنی و کنترل قند خون

آزمایش های کلینیکی شواهد قوی ای فراهم آورده اند برای امتیازات و منافع فعالیت های بدنی ترکیبی هوازی و تمرین های مقاومتی در بزرگسالان  دارای بیماری دیابت نوع 2.
اگر تناقضی در این کار نباشد، بیماران دارای دیابت نوع 2 را باید تشویق کرد حداقل دو جلسه در هفته به تمرین های مقاومتی بپردازند. (تمرین با وزنه های آزاد یا ماشین های وزن دار) که هر جلسه شامل 5 یا تعداد بیشتری مقاومتی مختلف باشد ، شامل گروه های ماهیچه ای بزرگ.

تمرین با وزنه های آزاد

برای دیابت نوع1 ، هرچند تمرین در مجموع همراه است با بهبودی در وضع بیماری ، درمان باید با  مشخص کردن تمرین ها با توجه به کنترل سطح قند خون پیش گرفته شود.
هر فرد دارای دیابت نوع1 واکنش قند خونی متغیری نسبت به تمرین خواهد داشت. این متغیر بودن را باید لحاظ کرد وقتی که مشغول تجویز و سفارش نوع و مدت تمرین برای فرد خاصی هستیم.

زنانی که دارای بیماری دیابت یا پیش دیابتی  می باشند، به ویژه دیابت نوع2 ، یا کسانی که در معرض خطر دیابت یا پیش دیابت هستند ، را باید نصیحت کرد که به طور منظم درگیر فعالیت های بدنی ملایم شوند. قبل از بیماری  و در طول دورۀ  حاملگی (بارداری)

بیماری دیابت در طول ذوران حاملگی

3-    ترک سیگار و دخانیات

توصیه ها ی برای افراد سیگاری و صرف کننده دخانیات و دود

توصیه ها ی برای افراد سیگاری و مصرف کننده دخانیات و دود:

به همه بیماران توصیه می شود از استعمال سیگار، دود و دیگر فرایند های تنباکو و توتون بپرهیزند.
نتایج حاصل از مطالعات مورد به مورد و مربوط به علم و امراض واگیر دار ، شواهد قانع کننده ای فراهم آورده در دفاع و حمایت از پیوند علی المعلول میان مصرف سیگار و دود و خطر سلامتی.
داده هایاخیر نشان می دهد که مصرف تنباکو در میان بزرگ سالان با شرایط مزمن بالا تر است.

دیگر مطالاعات مربوط به افراد دیابت ، به طور منسجمی نشان می دهد که مصرف کنندگان دخانیات و سیگار (و افرادی که کنار آنها این دود ها را استشمام می کنند) در معرض خطر بالاتری هستند، برای CVD  ، مرگ زودرس  و مشکلات قلبی و عروقی ، مشکلات تنفسی و ریه ها.

افرادی که کنار افراد سیگاری
این دود ها را
استشمام می کنند

مصرف دخانیات احتمالا در توصعه و رشد دیابت نوع2 نقش بازی می کند. مطالعه ای که درباره افراد سیگاری و اهل دود که جدیداً دیابت نوع2 شان  تشخیص داده شده صورت گرقته حاکی از آن است که ترک سیگارو دود دخانیات همراه است با بهبود پارامتر های مربوط به سوخت و ساز بدن و کاهش فشار خون و ادرار آلبومنی در ظرف یک سال.

ارزیابی و سنجش منظم و روتین و کامل استفاده از دخانیات اهمیتی حیاتی دارد در جلوگیری از مطرف سیگار یا تشویق به ترک آن.

آزمایش های درمانگاهی متعددی که تصادفاً انتخاب شده اند حاکی از کارآمدی و به صرفه بودن ترک سیگار و دخانیات اند ، برای بیمارانی که برای ترک آن  انگیزه پیدا کرده اند ، افزودن درمان داروئی تاثیر بسیار بیشتری دارد از درمان به تنهایی.

ملاحظات خاصی باید در بر گیرندۀ سنجش سطح وابستگی به نیکوتین باشند ، که همراه است با دشواری و سختی در ترک کردن و برگشت به حالت نخست. هر چند برخی بیماران می توانند در این مدت اضافه وزن پیدا کنند در طول مدت کوتاهی پس از ترک سیگار ، تحقیقات و پژوه های اخیراً صورت گرفته ثابت کرده اند که این اضافه وزن ضرری ندارد .

افراد غیر سیگاری را باید توصیه کرد به عدم استعمال سیگار های الکترونیکی (E-Cigarettes) ، هیچ مطالعات منظمی اثبات نکرده که سیگار های الکتریکی آلترناتیو سالمتری اند برای سیگار های معمولی یا اینکه به فرایند ترک سیگار کمک می رساند.

عدم استعمال
سیگار های
الکترونیکی (E-Cigarettes)

برای تعیین بی عیب و نقص بودن و مطمئن بودن شان نیاز به مطالعات گسترده تری هست . درباره نتایج کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از آنها و پیامد های قلبی – ریوی شان در مقایسه دخانیات و رویکرد های استاندارد به ترک سیگار.

منبع ترجمه: محمد زمان جمشیدی – خانه دیابت ایرانhttp://diabethome.com

منبع: DIABETES CARE 2017, P:39 (AMERICAN DIABETES ASSOCIATION)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.