خانه دیابت ایران|Diabethome.com

زنان دیابتی و مسائل جنسی

0 2,448

 مردان تنها کسانی نیستند که به دلیل دیابت دچارمشکلات جنسی می شوند هنگامیکه اکثر افراد کلمه ی “دیابت و اختلالات جنسی” را می شنوند بطور خودکار به مشکلات این مسئله درمردان فکر می کنند اما زنان دیابتی نیز دارای تجربیات مشابهی دراین زمینه هستند .

به گفته ی پرفسور Albright این موضوع نه تنها یک حقیقت پزشکی است بلکه یک واقعیت زندگی  محسوب می شود. ابتلا طولانی مدت به دیابت وعدم کنترل خوب بر مقدار قندخون می تواند زندگی زناشویی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

دیابت به خودی خود شما را دچار این اختلال نمی کند بلکه عوارض عدم کنترل صحیح قند خون موجب بروز این مشکلات در زنان و مردان می شود. تنها فرقی که در این میان وجود دارد این است  که بسیاری اززنان آگاهی کافی از این عوارض ندارند و این عوارض برای آنها به اندازه ی مردان  مشهود  نیست. از  سوی دیگر زنان غالباً با مشکلات جنسی بهتر کنار می آیند اما اکثر  زنان دیابتی از بیان این مشکل با پزشک معالج خود پرهیز می کنند.

 دکتر  Greeneمتخصص غدد معتقد است: از آنجائیکه زنان وجود این مشکل را با پزشک  خود مطرح نمی کنند و پزشکان از طرح این سوال  کوتاهی می نمایند، وجود این مسئله در بیشتر مواقع پنهان مانده و در اکثر مواقع درمان نشده ادامه می یابد.

هنگامیکه قندخون و ارتباط زناشویی بهم می ریزد

 اگر چه زنان مبتلا به دیابت  پذیرش ارتباط این دو مسئله برایشان به کندی انجام می شود ، جامعه ی پزشکی نیز مطالعه بروی این مشکل را بسیار کند به انجام رسانده است.

این موضوع تا سال 1971 که یک مطالعه ی بحث برانگیز درمورد مشکلات جنسی زنان مبتلا به دیابت در مجله ی Diabetesمنتشر گردید، مسکوت مانده بود.

در این تحقیق 35 درصد از زنان مبتلا به دیابت مشکل خود را در عدم رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) مطرح کرده بودند. این مشکل درزنان غیر دیابتی  تنها 6 درصد گزارش شده بود.

دکتر  Albrightمی گوید: علت مشکل در رسیدن به ارگاسم، کاهش لوبریکیشن واژن(خشکی واژن) به دلیل  بالا بودن قند خون است.

مشکلات مرتبط با لوبریکیشن (نرمی و لیزی) نه تنها بروی حس لمس این منطقه تأثیر  دارد بلکه ارتباط زناشویی را بسیار دردناک ، مشکل و ناخوشایند می کند.

 در سال 1986 مطالعه ای در این زمینه انجام شد که نشان می داد تقریباً 50 درصد از زنان  دیابتی شرکت کننده دراین تحقیق دچار مشکلات جنسی هستند. از این تعداد 32 درصد با  مشکلاتی در رابطه با لوبریکیشن روبرو بودند. 89 درصد از این مشکلات بعد از  تشخیص دیابت در این زنان ظاهر شده بود.

دکتر  Albrightمی گوید: کنترل خوب قندخون فواید بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت دارد اما بسیاری از زنان متوجه ی مشکلات لوبریکیشن و تأثیر آن بر زندگی جنسی خود نیستند.

به گفته ی دکتر Mezitis: لوبریکیشن یک مشکل بسیار بزرگ درمسائل زناشویی است اما  این تنها مشکل زنان مبتلا به دیابت نیست، مسئله دیگر ارتباط بین مقدار قند خون و  تحریک جنسی است که فاکتور بسیار تأثیر گذاری نه تنها  بر ارضائ جنسی است بلکه بر تمایل زنان به انجام مسایل زناشویی نیز تأثیر می گذارد. این مشکل مرتبط با میزان گردش خون در اندام تناسلی زن است.

دکتر  Mezitisمی افزاید: عدم کنترل خوب قند سبب تأثیرات منفی بر مویرگهایی که خون را به اعصاب این ناحیه  می رسانند، می گردد (impaired microcirculation). این اختلال مانع می شود که زن احساس ارضا و لذت جنسی را تجربه کند.

هنگامیکه میکروسیرکولیشن در مردان دچار اختلال می شود، اختلال در  قابلیت نعوظ اتفاق می افتد که این حالت برای زن و مرد قابل مشاهده است. در زنان اختلال در میکروسیرکولیشن به این واضحی مشاهده نمی شود این موضوع تنها به ارگاسم و حس ناحیه ی واژن که فقط خود زن از آن با خبراست محدود می شود.

دکتر  Greeneمی گوید: هر چه مدت زمان عدم کنترل قند خون طولانی تر باشد، مشکلات  گردش خون در اندام تناسلی بیشتر می شود. با گذشت زمان افزایش قند خون موجب تخریب پروتئین میلین موجود در اطراف اعصاب  که بصورت غلافی آنها را دربرگرفته است، می شود. هنگامیکه این اتفاق حادث می شود، نوروپاتی و تخریب عصب اتفاق می افتد. بیشترین وشایع ترین نوع نوروپاتی ،  نوروپاتی محیطی است یا نوروپاتی اتونومیک که اعصاب نواحی مختلفی مانند معده ، مجرای ادراری و همچنین اعصاب ناحیه  لگن(pelvis) را که مستقیماً مرتبط با تحریک جنسی است، تحت  تأثیر  قرار می دهد. مجدداً  علت ریشه ای تخریب عصب، تخریب عروق خون رسان به اعصاب آن منطقه است.

برخی از افراد تصور می کنند تنها دیابت نوع 1 که از اوایل زندگی آغاز می شود می تواند موجب بروز چنین مشکلاتی گردد اما در حقیقت  بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مدت ها قبل از تشخیص به این بیماری مبتلا بوده اند و اکثر آنان دچار عوارض دیابت در زمان تشخیص بیماری هستند.

نقش عفونت ها در عوارض جنسی دیابت در زنان

 علاوه بر مشکلات مرتبط با تأمین خون کافی و عملکرد اعصاب درقسمت اندام تناسلی، پزشکان می گویند زنان مبتلا به دیابت همچنین  مستعد دو نوع مشکل دیگر نیز هستند که می تواند بروی مسایل جنسی آنها تأثیر گذارد: عفونت های قارچی و عفونت های مجاری ادراری.

واژن محل مرطوب و گرمی است که برای رشد قارچ ها جای بسیار مناسبی می باشد. به این دو خصوصیت وجود قند را نیز اضافه کنید که محیط بسیار ایده آلی را برای رشد  قارچ ها ایجاد می کند  به همین علت است که زنان مبتلا به دیابت  که قند خونشان بخوبی تحت کنترل نیست بطور مکرر به عفونت های قارچی مزمن مبتلا می شوند.

آنچه در بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شود تأثیر این عفونت ها بروی بافت ظریف واژن و نقشی  است که آنها در بروز مشکلات مقاربتی و ناخوشایندی  از این عمل حتی بعد از برطرف شدن عفونت قارچی بازی می کنند.

دکتر  Greeneمی گوید:اگر عفونت ها مزمن وعود کننده باشند ، موجب تأثیر التهابی بر بافت واژن می گردند، این التهاب همراه با فقدان لوبریکیشن می تواند ناخوشایندی و درد شدید را درهنگام مقاربت ایجاد نماید.

عفونت های مجاری ادراری نیز چنین تأثیری را دارند . سوزش و درد می تواند سبب ناخوشایند شدن ارتباط جنسی گردد و هنگامیکه این عفونت مزمن شود ناراحتی های ایجاد شده بحدی می شود که زن از انجام ارتباط جنسی برای مدت طولانی پرهیزمی کند و  این پرهیز نه تنها مشکل را حل نمی کند که سبب بدتر شدن مشکل می گردد. زیرا هر چه فاصله ی بین ارتباط جنسی بیشتر شود شروع مجدد آن می تواند دردناکتر ومشکل تر شود.

زنان، ارتباط جنسی، دیابت: یک مشکل پیچیده

متخصصین معتقدند یکی از دلایلی که در این زمینه کارهای تحقیقاتی کمی صورت گرفته است پیچیدگی در یافتن یک عامل منحصر بفرد در بروز عدم رضایت جنسی در زنان است.

دکتر  Albrightمعتقد است پیچیدگی تمایلات جنسی در زنان یکی از اصلی ترین دلایلی است که تأثیر دیابت را می تواند به این حد مخرب کند.

 او می افزاید: گاهی مشکلات جنسی بوضوح با مقدار قند خون مرتبط هستند اما در برخی مواقع تأثیر دیابت بر زندگی فردی یک زن وعدم توانایی زن در تطابق با بیماری، نهایتاً بروی عملکرد او در زندگی زناشویی تأثیر می گذارد.

 وجود دیابت به خودی خود موجب تأثیراتی بروی احساسات فرد می شود و چنانچه بیمار زن باشد استرس بیماری (کنترل بیماری و شرایط جنبی ) می تواند موجب بروز مشکلاتی در زندگی بیمار جدا از مسایل جنسی او گردد.

 دکتر Greeneمی افزاید: در بسیاری از زنان مبتلا به دیابت، افسردگی نیز یک عامل  تأثیرگذار بر مسائل جنسی است، افسردگی می تواند بر مسایل خصوصی فرد در زندگی تأثیر  گذارد و بسیاری از داروهایی که برای زنان به دلیل بیماری دیابت تجویز می شود خود موجب بروز افسردگی درآنان می شود.

دریافت کمک

اگر چه ممکن است بروز اختلالات جنسی در زنان مبتلا به دیابت تنها یک پاسخ نداشته باشد اما متخصصین دو تاکتیک را برای همه ی زنانی که به این اختلالات مبتلا هستند، ارائه می دهند:

  • مشکل خود را با پزشکتان مطرح کنید، صحبت درمورد این مشکل، نه تنها می تواندزندگی زناشویی شما را بهبود ببخشد بلکه می تواند برای پزشک نشانه ای از عدم کنترل مناسب قند خون شما باشد بنابراین در معاینات پزشکی  شرم و حیا برای درمان جایز نیست. گفتن مشکل به پزشک می تواند به تنظیم دارو و تغییر شیوه ی زندگی شما برای کنترل بهتر قند خونتان کمک کند.
  • درمان مشکلات جنسی شما باید بدون خجالت مشکل خود را مطرح کرده و درمان مناسب را برای رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود را دریافت نمایید. برای مثال اگر به خشکی واژن مبتلا هستید یا حتی مشکلات حسی دارید درمانهای هورمونی موضعی می تواند کمک بزرگی برای حل مسئله باشد.اگر از عفونتهای قارچی مزمن رنج می برید شما می توانید با داروهایی که بوفور در داروخانه بفروش می رسد تحت نظارت پزشک از این مشکل رهایی یابید. بنابراین مشکلات خود را با پزشکتان که از محارم محسوب می شود، درمیان گذارید.

دکتر  Greeneمی گوید: عفونت های قارچی مزمن می تواند نشانه ای از عدم کنترل مناسب قند خون در اوقات مشخصی از ماه باشد. تحقیقات  نشان می دهد که بسیاری از زنان درمدت زمان قبل از قاعدگی نیازبه افزایش  دوز انسولین دارند (تحت نظارت پزشک).

 درمورد عفونت های طولانی مدت و مزمن یا هر نوع سوزش و درد درهنگام مقاربت و هر مشکلی که زندگی زناشویی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، با پزشک  خود مشورت کنید. شاید نیاز به کنترل بهتر قند خون داشته باشید و درعین  حال با درمانهای دارویی یا روانشناسی بتوان مشکلات زناشویی و جنسی شما را  کاهش یا درمان کرد.

 کلام آخر اینکه اگر مشکلی را در این زمینه تجربه کردید چشمانتان را بروی آن نبندید و حتماً آنرا با پزشک خود مطرح نمایید شما می توانید با متخصص غدد یا متخصص زنان در این مورد مشورت کنید ودر اکثر مواقع درمانهایی برای این مشکلات وکنترل  بهتر بیماریتان به شما ارائه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.